söndag 22 januari 2012

Räksoppa med sting!!


Lördagens Middag!!
En soppa som jag hittade på igår, blev riktigt god.
Okej gjorde den lite för stark för min smak.
----------------------
Jag skalade räkorna å gjorde en buljong av dem, de blir fantastiskt gott.
----------------
Ta rätt på skalet från räkorna fräs vitlök,persilja, schalottenlök räkskalet, en klick tomatpure och röd chili en stund.
Häll sedan på lite vatten och vitt vin så de täcker skalet koka en stund.
Tycks minnas från kock-skolan att man inte ska koka fisk å skaldjursskal längre än ca 15 min för då utsöndras limämnen från från skal å skrov så jag kokade bara en liten stund.
----------------------
Sila koket i en mindre panna å koka/reducera koket till hälften ungefär.
Tillsätt lite rivet citronskal och en liten klick röd currypasta (de var här jag tog en lite för STOR klick) den ger verkligen STING till soppan.
Smaka av pressa ev i lite citron å färsk ska de vara KAN verkligen inte med den i burk, Syntetisk smak enligt mig.
Salta om de behövs.
---------------------------
Lägg de skalade räkorna i tallriken,
Räkor ska inte kokas de behöver inte mer värme än den som blir av att man häller soppan ovanpå räkorna direkt i tallriken.
Kokas de blir de sega.
--------------------------------
Jag hade kvar av örtoljan sen fredagen så den droppades på soppan.
(olja, olivolja med citronsmak, persilja, basilika salt)
Blev riktigt fräsch kick av den.
------------------------------------
Ett flarn av wb-ost och chili ligger också ovanpå soppan.
Riv Wb-osten och lägg som en rad på bakplåts papper hacka chili och persilja å lägg på osten.
Hade även rivit lite citronskal men osten i sig har så mycke syra i sig så de hade inte behövts.
Kör i ugn på 200 grader.
Ta ut å skär i sneda remsor medans den fortfarnade är varm.
Bon Apetit!!!!!
Alltså HUR himla mycket roligare är de inte att få laga mat från grunden med fräscha råvaror.
Är inte svårt heller.
Det enkla är oftast de godaste.

Inga kommentarer: