måndag 26 juli 2010

Grubbleri
Jag är en duktig grubblare och ältare.
Det vill säga jag är väldans duktig på att tänka alldeles för mycket å gärna älta älta och älta.
Har alltid varit en dagdrömmare, inget fel med de så länge de är positivt dagdrömmeri.
MEN då de börjar funderas på varför man inte mår riktigt så bra just idag DÅ höjer jag ett varningens finger....:
Nu har jag svart på vitt ATT de INTE är bra att fundera för mycket.
Man tror att de är klokt att vända sig inåt när man känner sig lite nere för att tillslut komma till nån sorts självinsikt MEN...enligt forskningar som gjorts i ämnet visar de att de har en rad negativa konsekvenser att tänka för mycket.
ledsnare blir djupare och man är kvar i problemen en längre tid, man rentutav lockar fram negativa tankemönster,hämmar sin problemlösningsförmåga.
Förmågan att koncentrera sig på här och nu försämras.
------------------------------------------
Trots att man har en stark känsla av att man ska lära sig något om sig själv i allt tänkande så blir resultatet precis tvärtom.
Det som istället händer är att man får en förvrängd bild av verkligheten å en väldigt negativ syn på livet.
----------------------------------------------
MEN LUGN
Det finns tips på hur man kan hjälpa sig själv att bli kvitt sitt grubbleri...



FRI SOM EN FÅGEL

Gör något annat,Gör något annat, Gör något annat

Tipsen är väldigt enkla men dock så givande.
Detta är hämtat ur en bok som grundar sig på vetenskapen alltså de är forskat i ämnet å visar på att de hjälper.

--------------------------
De första tipset var just att gör något annat något som får tankarna på annat.
När jag säger grubbleri så innefattar de ordet, tankar,oro, nervositet och ångest.

Drick en te kopp, läs en tidning, gå en promenad, pyssla, blogga, ring en vän , sätt på musik som höjer humöret.
Intressera dig för situationen eller människan du pratar med vad kan personen eller situationen GE dig.

Något som gör att tankarna försvinner.

Nästa tips är att säga till sig själv STOPP SLUTA.
Nu räcker det
Att sätta stopp på tankarna

Det funkar med just den vetskapen att man löser inte problemet genom att försöka fundera ihjäl sig.
Så när man hamnar i en svacka så finns de ingen lösning som säger att man löser de genom att intensivt grubbla UTAN skynda dig skyndsamt med att sätta STOPP för tankarna å gör något annat istället som får dig på mer GOTT humör.

Så då förstår ni vikten i FLOW.

Tredje tipset ring en god vän å vädra de negativa tankarna.

Fjärde tipset
Skriv ner tankarna ,de strukturerar upp tankarna å man ser de från en annan synvinkel.

Är inget jag hittar på utan hämtat från vetenskapligt testad forskning.

Kände att jag blev så upprymd av denna informationen att jag var tvungen att få förmedla detta.

Lev Å Må!!

2 kommentarer:

Annas konstnärliga sida sa...

Väldigt sant och bra skrivet. Vi borde göra mer som djuren, bara skaka av oss, lämna problemet bakom oss och leva i nuet. Vi grubblar, vrider och vänder alldeles för mycket på saker och känslor. Been there...

Det är bra att det nu är vetenskapligt bevisat men ack så tråkigt att det ska behöva vara det innan människor förstår att det är bra. Stor Kram på dig min kloka vän./ Anna

Anonym sa...

Oh, så kloka tankar! Blir nyfiken på vilken bok du har läst? Just nu läser jag "Good enough". Det verkar vara en bra bok med mycket tänkvärt. Ja, nu kanske vi grubblare inte behöver så mycket mer att grubbla på ;) men förhoppningen är att det kan leda till sundare tankemönster. Kram till dig! / Camilla