tisdag 14 februari 2012


Ett kärt bröd som tillagas ofta i vårat hem, just för att de är så snabbt att röra ihop.
Man har rört ihop smeten snabbare än den tid de tar för ugnen att bli varm.
Jag skriver "rört ihop" just för att de är ett bakpulver och bikarbonats-bröd som alltså inte ska ha samma konsistens som en deg.
De ska vara en rätt så lös deg till detta bröd:
4 dl Filmjölk
1/2 dl sirap
3/4 dl russin
1 tsk Salt
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1/2 dl linfrön
1/2 dl vetekli
2 1/2 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
Smörj en form.
Rör ihop de torra ingrid. först tillsätt sedan filmjölken och sirapen.
Gräddas direkt i ca 40 min i 200 grader.
Efter ca halva tiden kan man lägga på lite folie för mindre hård yta.
Ett försvinnande gott bröd, brukar försvinna på två dagar.!!
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Härligt då har jag förevigat detta receptet också på bloggen!!

1 kommentar:

Hildas hem - Sofia sa...

Hembakt bröd är oslagbart gott! :)

Tusen tack för dina otroligt fina ord om min blogg. Det känns som om jag vunnit på TRISS ;)

Jag önskar dig en fortsatt härlig dag!
Kram Sofia